ICA online ökar sin försäljning med vilseledande design

Av Emelie Lind – 27 april 2023

Det finns vissa standardmässiga upplägg när det handlar om internet och har gjort så redan innan internets dagar rörarande datorprogrammens design. ICA Online är antingen ovetande om detta eller har insett att det går att tjäna pengar på det.

Ett standardinslag är att man godkänner något genom att klicka på en knapp (länk) längst ned i ena hörnet (oftast det högra). Detta har många av oss gjort tusentals gånger och därför har det blivit en reflex.

När ICA därför väljer att placera en köp-knapp just i det nedre högar hörnet i ett overlay-fönster (även känt som dialogruta) kommer många klicka just där. Problemet är bara att då köper man en annan produkt än den man valt att titta närmare på. Titta på bilden nedan som är en skärmdump från ica.se.

Overlaybild vid beställning av ost

Ett klick och osten blir en ostkupa.

Här har konsumenten klickat på livsmedelsprodukten ”Munkens Svarta mellan 31% ca 500g Wästgöta Kloster”. Nästa steg är att lägga till produkten i varukorgen, vilket vi som sagt lärt oss att man gör genom att klicka i det nedre högre hörnet. Vad händer nu om konsumenten klickar på den röda ”Lägg till-knappen” i nedre hörnet. Jo, konsumenten har köpt en ostkupa för 87,90 kronor i stället.

Jämför storlekarna på bilderna av osten och ostkupan ovan och jämför sedan storlekarna på länk-knapparna. Vad är svårast att se?

Låt oss gå över från ost till fisk ... Här har konsumenten klickat på livsmedelsprodukten "Torskfilé Fryst 400g ICA". På nytt blir det en annan produkt om konsumenten klickar på den röda ”Lägg till-knappen” i nedre hörnet, denna gången 1 000 gram i stället för 400 g torsk; 210,50 kr i stället för 78,50 kr.

Overlaybild vid beställning av torsk

Ett klick i nedre hörnet mer än dubblar priset.

Men säg att vi väljer "Torskfiléer Fryst 1kg ICA", dyker då den billigare produkten "Torskfilé Fryst 400g ICA" upp nedanför?

Overlaybild vid beställning av torsk

Den dyrare varan visas av någon anledning utan sällskap.

Nej, nu finns det inte någon "Du kanske också vill handla"-vara med möjligt felklick. Läsare av Matfakta.nu-bloggen behöver nog ingen analys om orsakerna.

Så borde inte vi som konsumenter själva se till att klicka på rätt ställe? Saken är den att vi tar snabba ”klickbeslut” och det vet företaget som designat sidan och företaget borde därför minska chansen för att vi klickar fel i stället för tvärtom.

Man kan också tycka att de är väl inget större problem för det är ju bara att lämna tillbaka ostkupan. Men saken är den att 1) vissa inser inte hur det gick till när de köpte ostkupan och gissar på att de råkade välja fel produkt och reklamerar därför inte, 2) en del tänker kanske att ICA inte accepterar en reklamation för de har ju trots allt ”valt” att köpa ostkupan, 3) en del orkar helt enkelt inte bry sig.

Vad som också hör till saken är att det bara behövs ett klick för att köpa en produkt som konsumenten i detta fall inte ens visat sig intresserad av genom sitt beteende på webbsidan. Den ”relevanta” produkten (vad som är en relevant produkt är relativt) dyker bara upp och det är mycket enkelt att missa detta för en konsument.