Livsmedelsindustrin och matföretagen

Företag inom livsmedelsindustrin och deras varumärken.

Om livsmedelsindustrin

Matindustrin står för omkring 10 % av världens ekonomi och under 2023 beräknas dess intäkter överstiga 9 biljoner dollar med förväntad tillväxt kommande år. 1

Världens största matföretag 2023 var Nestlé. De var under samma år rankat av Forbes.com som nummer 50 av världens största företag med ett uppskattat värde på över 330 miljarder dollar.

Livsmedelssystemet (som bl.a. innefattar jordbruk, processande, transport, försäljning och avfall) som det ser ut idag har lett till en marknad som i hög grad kontrolleras av ett relativt få antal multinationella bolag.

Livsmedelsindustrins ansvar för vad vi äter

Eftersom fåtalet företag står bakom vad en stor del av vad världens befolkning äter tillkommer också ett ofrånkomligt ansvar. Det är dock tydligt att matföretagen främst är ute efter att tjäna pengar. Konstigt vore det annars., det är ju så de flesta företag agerar. Men frågorna sträcker sig till om matföretagen går längre än bara håller sig neutrala till vad vi äter. Henrik Lagerlund skriver i Matens filosofi att matindustrin sedan många decennier tillbaka "arbetat systematiskt med att underminera vår förmåga att själva välja den mat vi ska äta". Han fortsätter: "Detta sker genom marknadsföring och forskning som explicit strävar efter att designa maten på ett sätt som gör att vi vill äta mer av den."

Förutom att de försöker sälja ohälsosamma proudukter bedriver de också lobbyverksamhet för att förhindra lagändringar (t.ex. sockerskatt och förbud mot tillsatser) som skulle få konsumenter att i högre grad välja hälsofrämjande kostalternativ.

Decentralisering

Livsmedelsbranschen kännetecknas av fåtalet mataffärskedjor som de flesta handlar från. Centralagrer gör att varor i mindre grad distribueras från lokala odlare och mindre aktörer. Lågpriskedjor som Lidl valde under lång tid att transportera mjölk från tyskland hellre än från köpa från svenska bönder i sin inriktning på att till varje pris erbjuda billiga varor. Men Lidl har ändrat sig (efter påtryckningar från konsumenter får förmodas), och från och med 2006 har mjölk från Arla ingått i sortimentet. Lidl har samtidigt utåt bytt ståndpunkt: "Vi värnar om svenska öppna landskap och svenskt jordbruk", heter det på hemsidan.

Den konstgjorda maten

För många är livsmedelsindustrin förknippad med konstgjord mat och kopplingen äger sin riktighet. Tillsatser en masse och smakförstärkare som ersättning för bristande andel råvaror tycks vara ett grundkoncept i matföretagens syn på mat. Effektivare skördar med en arsenal av bekämpningsmedel samt sådant som genmodifierade organismer och bestrålning stämmer också in i bilden av maten som konstgjord.

Djuren som köttmassa

I matindustrins storskaliga doktrin gäller effektivitet och rationalitet med föga utrymme till övers för djurens välmående. Det handlar om att föda upp djuren så att de snabbt tilltar i massa och sedan följer slakt och transport till mataffärer enligt en strömlinjeformad process. En del upprörs över alarmerande rapporter i ord och bild som ibland når oss matkonsumenter. Det leder till att vissa blir vegetarianer på grund av olusten inför att äta köttet som matindustrin förser oss med. För andra är indignationen övergående och snart blir det åter kött på tallriken. Kött är en viktig del i maten för många.

Att välja ekologiskt kött är åtminstone ett sätt av konsumenter att säga att priset inte är allt och därför förmå industrin att ta med fler faktorer i produktion är lönsamheten. Företaget Scan har snrast motarbetet möjligheten att öka mängden ekologiskt kött genom att inte befatta sig med gårdar som uppföder grisar ekologiskt då det inte passat ihop med företagets vinstsyfte. Idag heter det på deras hemsidan att "Alla produkter kommer givetvis från 100 % svenskt ekologiskt kött"2, men särskilt "givet" är det inte då Scan exempelvis för ett antal år sedan beslutade sig för att sluta med KRAV-märket. Sedan 2007 är dessutom Djurskyddsmyndigheten nedlagd efter beslut från den då nytillträdda alliansregeringen.

Relevant läsning: Därför är ekologiskt kött bättre för miljön och klimatet

Vem ägs av vem?

Vi kommer oftast i kontakt med varumärken som i sin tur ägs av en större ägargrupp. Detta kan vara av intresse för konsumenten och här följer en lista på några länkar:

Mer om vilka företag som står bakom varumärken framgår i separata artiklar över matföretagen på Matfakta.nu.

Referenser

  1. Statista.com hämtad 2023-09-14 från https://www.statista.com/outlook/cmo/food/worldwide#revenue
  2. Scan.se, "Riktigt reko med eko", hämtad 2024-07-24 från https://www.scan.se/vara-produkter/eko/

Källor