Livsmedelsindustrin & matföretag

Företag inom livsmedelsindustrin och deras varumärken.

Om livsmedelsindustrin

Matindustrin står för omkring 10 % av världens ekonomi och under 2023 beräknas dess intäkter överstiga 9 biljoner dollar med förväntad tillväxt kommande år. 1

Världens största matföretag 2023 var Nestlé. De var under samma år rankat av Forbes.com som nummer 50 av världens största företag med ett uppskattat värde på över 330 miljarder dollar.

Livsmedelssystemet (som bl.a. innefattar jordbruk, processande, transport, försäljning och avfall) som det ser ut idag har lett till en marknad som i hög grad kontrolleras att ett relativt få antal multiinternationella bolag.

Livsmedelsindustrins ansvar för vad vi äter

Eftersom ett relativt få företag står bakom en stor del av vad världens befolkning äter tillkommer också ett ofrånkomligt ansvar. Det är dock tydligt att matföretagen främst är ute efter att tjäna pengar. Konstigt vore det annars., det är ju så de flesta företag agerar, Men frågorna sträcker sig till om matföretagen går längre än bara håller sig neutrala till om vad vi äter. Henrik Lagerlund skriver i Matens filosofi att matindustrin sedan många decennier tillbaka "arbetat systematiskt med att underminera vår förmåga att själva välja den mat vi ska äta". Han fortsätter: "Detta sker genom marknadsföring och forskning som explicit strävar efter att designa maten på ett sätt som gör att vi vill äta mer av den."

Förutom att de försöker sälja ohälsosamma proudukter bedriver de också lobbyverksamhet för att förhindra lagändringar (t.ex. sockerskatt) som skulle få konsumenter att i högre grad välja hälsofrämjande kostalternativ.

Vem ägs av vem?

Vi kommer oftast i kontakt med varumärken som i sin tur ägs av en större ägargrupp. Detta kan vara av intresse för konsumenten och här följer en lista på några länkar:

Mer om vilka företag som står bakom varumärken framgår i separata artiklar över matföretagen på Matfakta.nu.

Referenser

  1. Statista.com hämtad 2023-09-14 från https://www.statista.com/outlook/cmo/food/worldwide#revenue

Källor