Natrium i maten

Mineralen natrium i mat.

Natrium är ett mineral som finns i stora mängder i bland annat salt, soja, fisk och mejeriprodukter. Tabellen nedan visar hur mycket natrium som finns i olika livsmedel och vad det motsvarar i rekommenderat dagligt intag. Natrium är viktigt för kroppens vätskebalans, men tänk på att natrium till skillnad mot många andra mineraler till viss grad snarare bör undvikas än tvärtom (för mycket natrium kan leda till högt blodtryck).

Tabell 1. Mat och mängd natrium milligram (mg) per 100 g och RDI
Livsmedel Mg RDI (%)
Havssalt 37600 7520
Örtsalt 30000 6000
Bakpulver 7893 1579
Sojasås 5900 1180
Surströmming 3523 705
Oliver 3300 660
Ansjovis 2750 550
Kassler 1725 345
Saltgurka 1400 280
Bacon 1343 269
Sill 1155 231
Fetaost 1116 223
Ädelost 1004 201
Halloumi 1000 200
Mjukost 860 172
Falafel 775 155
Popcorn 653 131
Räkor 630 126
Fläskkotlett 557 112
Brieost 445 89
Mozzarella 400 80
Hummus 379 76
Pistagenötter 306 61
Lax 288 58
Naanbröd 283 57
Hummus 242 48
Kidneybönor 233 47
Mangold 215 43
Chips 202 40
Sushi 193 39
Ostbågar 160 32
Mazarin 157 31
Psylliumfrön 111 24
Blandfärs 72 14
Stekfläsk 60 12
Sötpotatis 55 10
Persilja 34 7
Linfrön 30 6

RDI (rekommenderat dagligt intag) har avrundats till heltal.

Uppgifterna är senast kontrollerade juni 2023.

Uppgifterna i listan är tänkta att vara generella och därför kan avvikelser förekomma i fall då livsmedlet finns i olika form eller har skilda tillagningssätt.

Vad gäller oliver avses inlagda svarta oliver.
Vad gäller ansjovis avses inlagd ansjovis.
Vad gäller bacon avses stekt bacon.
Vad gäller fläskkotlett avses stekt fläskkotlett.
Vad gäller sill avses inlagd sill.
Vad gäller suchi avses genomsnitt för olika sorter.
Vad gäller kidneybönor avses kokade.
Vad gäller chips kan större avvikelser förekomma beroende på matprodukt.
Vad gäller ostbågar kan större avvikelser förekomma beroende på matprodukt.

Mat som innehåller lite natrium

Några av de livsmedel som innehåller minst natrium (och därmed lite salt):

Dessa livsmedel ger 1 % RDI (avser 5 mg) eller mindre per 100 g.

Relevant läsning: Salt fakta och risker med salt.

Natrium som mineral

Natrium är ett mineral som bland annat ser till kroppens vatten- och saltbalans. För mycket natrium kan orsaka vätskeansamling, vilket indirekt medför att blodtrycket höjs.
Rekommenderat dagligt intag: cirka 0,5 g
Rekommenderat maximalt dagligt intag: cirka 2 g
Natrium omräknat till salt 1 g natrium motsvarar cirka 2,5 gram salt

Natriumbrist

Brist på mineralen är ovanligt, men kan uppstå vid magsjuka och svettning i mer omfattande grad.

För mycket natrium

Normal natriumnivå i blodet är 136–146 mmol/l. Högre nivåer kan vara indikation på vätskebrist. Studier har antytt att högre normala nivåer kan vara markör i högre biologisk ålder (dvs. gentemot den reella åldern med ökad förekomst av kromatiska sjukdomar). Natriumnivåer på 138–140 mmol/l har angetts som idealt, fast kan variera beroende på ålder och andra omständigheter.

Länkar som sammanställts av Matfakta.nu för vidare läsning:

Salt - råd (Artikel från livsmedelsverket.se)
Ur artikeln: "För hälsan bör man inte få i sig mer än 1 tesked salt (6 gram) per dag. I genomsnitt får vi i oss ungefär dubbelt så mycket salt som rekommenderas."
Saltintag kan vara för lågt (Artikel från lakartidningen.se)
Ur artikeln: "Livsmedelsverkets rekommenderade saltintag kan vara för lågt. Den slutsatsen kan man, enligt Sahlgrenska akademin, dra av två artiklar publicerade i New England Journal of Medicine."
Relevant läsning: Selen mängden selen i livsmedel.

Källor